BPM en Milieuzone 2025

BPM en Milieuzone 2025

Milieuzones en BPM in 2025


1 maart 2024


BPM vrijstelling vervalt 


Wij krijgen veel vragen van bestaande en nieuwe klanten, betreft de wijzigingen omtrent de BPM op bedrijfswagens. Om het verschil in aanschafsprijs tussen een elektrisch aangedreven bestelbus (EV) en één door fossiele brandstof te verkleinen, heeft de overheid bepaald dat ondernemers ook de BPM moeten gaan betalen. 
Vanaf 1 januari 2025 vervalt de vrijstelling van BPM op de zgn. grijs kenteken bedrijfsauto’s. Belangrijk dus om nieuwe bedrijfsauto’s uiterlijk 31-12-2024 geregistreerd te hebben voor een Nederlands kenteken. Wordt de nieuwe bedrijfsauto op of na 1-1-2025 geregistreerd, is een ondernemer de extra belasting verschuldigd aan Den Haag. Dit kan zelfs tot in de tien duizenden Euro’s oplopen! 
We verwachten dat tegen het einde van dit jaar de prijzen van jonge gebruikte bedrijfsbussen nog verder zullen oplopen. Verdere prijsstijgingen zullen door de hoge aanschafprijzen van nieuwe voertuigen vanaf volgend jaar, niet uitgesloten zijn. 


Milieuzone voor vrachtauto’s


Op vrachtwagens, voertuigen boven 3.500 kg., is BPM niet van toepassing. Maar staan we voor een andere uitdaging; Wil men met een nieuwe vrachtauto nog de Z.E. zone in, de zero emissie zones (milieuzone), dan mag dat vanaf 1-1-2025 uitsluitend nog elektrisch aangedreven worden gedaan. Er is een overgangsregeling voor Euro 6 vrachtauto’s die tot 31-12-2029 van kracht is. De Euro 6 bakwagen of trekker mag dan op 1-1-2025 niet ouder zijn dan 5 jaar. Simpel uitgelegd: Is de vrachtauto van december 2019 en heeft die een Euro 6 dieselmotor, dan is deze dus niet meer toegestaan in de milieuzone! 
Met de huidige drukte bij carrosseriebouwers en RDW, want ook zij kampen met capaciteit aan mensen, is het haast onmogelijk om nog tijdig de wagen gereed te krijgen voor het einde van dit jaar. 


Uitdagingen voor rest van dit jaar


Voor beide categorieën staan we dit jaar voor nog grote uitdagingen. En dat terwijl we ons nog in het eerste kwartaal bevinden! Zeker voor chassis/cabine (bestelwagens met enkel een cabine, waar nog een laadbak op gebouwd moet worden), is het al krap aan het worden. Wij kunnen als bedrijf momenteel nog vrij snel schakelen en hebben nog wat oplossingen in huis. Maar het valt of staat of de RDW capaciteit heeft om de voertuigen tijdig gekeurd te krijgen. 
Voor bestelbussen zijn er nog wat meer mogelijkheden, maar ook daar is het advies, bestel (nog) tijdig je nieuwe bedrijfsauto! Wij kunnen je informeren over de mogelijkheden, vertel ons wat jij nodig hebt op gebied van mobiliteit!